نوارغزه وجود نداشت

فرح نوتاش: بازنویسی متن سخنرانی به انگلیسی و ترجمه                          11.04.2024  

نوارغزه، خود نوار اختراع اسرائیلی است.   

غزه شهری با فرهنگ جهانی بود، که جاده “ویا ماریس” از آن می گذشت. و این جاده اسکندریه  (دومین شهر مهم مصر که اسکندر مقدونی در مصر ساخته بود) را به اسکندرون (ساخته اسکندر مقدونی و بزرگترین شهر استان ختای ترکیه) وصل می کرد.

قبل از 1948 مردم بسیاری از کشورهای مختلف با فرهنگ های مختلف از غزه عبور می کردند و اثری از خود بر آن می گذاردند. و این اثر غزه را تبدیل به شهری با فرهنگ جهانی می کرد.

همچنین، غزه قبل از 1948 از سیستم بسیار خوب همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان، مسیحیان و جهودان بر خوردار بود.

اخیرا یکی از دوستان ما اظهاریه جالبی با تاریخ  1905 را پیدا کرده است. درآن، رهبران این سه اجتماع، شادمانی خود را در سال 1905 از خوبی رفتارشان در جریان اختلاف نظرها و مخالفت ها و برخورد ها ابراز کرده اند.

اسرائیل نوار غزه را خلق کرد چون مصر، برعکس کشورهای لبنان، سوریه و اردن، که هر کدام صدها هزار فلسطینی رانده شده از فلسطین را، درفاجعه مصیبت بار نکبت 1948 می پذیرفتند،حاضر به قبول حتا یک فلسطینی هم نبود. و مرزهای خود را بست.

بهمین دلیل، رهبر اسرائیل، بزرگترین مهندس پاکسازی قومی 1948، ” داود بن گورین” که بیشرمانه بولواری در پاریس به نام اوست ؛ و او یک جنایتگار جنگی است، تصمیم گرفت 2% از فلسطین تاریخی را به شکل مستطیل برای تبدیل بزرگترین اردوگاه پناهندگان جهان اختصاص دهد. و این چنین بود که نوارغزه ایجاد شد. و اسرائیلی ها مردم مرکز و جنوب فلسطین را که مصر حاضر به پذیرش آنان نبود به درون غزه راندند.

آخرین گروه فلسطینیان که به نوارغزه رانده شدند آنانی بودند که در 11 روستا زندگی می کردند.

روستا هایی که بر ویرانه های آنان، اسرائیل محل های مسکونی بنا کرد و در 7 اکتبر 2023 مورد حمله حماس واقع شد.

پس حماس به اسکان هایی حمله کرد که بر روی آخرین ویرانه های روستاهای فلسطین ساخته شده بودند. و روستائیان آنان به غزه رانده شده بودند.

ما درآرشیو اسرائیل، اسنادی تحت شماره “فرمان40” داریم .

آن، فرمان مرکز فرماندهی اسرائیل به فرماندار غزه بود. در آن نام 11 روستا ذکر شده بود

و من عینن نقل قول می کنم. در آن می گوید:

برای این که برخی از خانه های روستائیان در فلسطین در 1948 از کاه و ساروج ساخته شده بود و سوزاندن آنان ممکن بود. ولی خانه های سنگی را باید ارتش اسرائیل منفجر می کرد.

بنابراین در اینجا یک متن تاریخی در اختیار ماست.

نسل پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، پدران و مادران، و نوه ها، بطور مستقیم و غیرمستقیم با نکبت 1948،  در زندگی روز مره بطور زنده روبرو هستند.  و بطور مشخص و شدید آن را حس می کنند.

نه بخاطر این که به جفا و یا بیرشبا فکر می کنند، و یا هر جای دیگری که از آن رانده شده اند، بلکه با نگاه کردن به ساخت اسکان ها  در آن سوی حصار که مادر بزرگ ها و اجدادشان

 از آنجا آمده اند.

رانیا توضیح داد که در “تظاهرات بازگشت” 2018، اعتراضات دقیقا برای یاد آوری به جهان بود که اماکن دردست ساختمان آنطرف حصار، دارد درست بر روی 11 روستای ویران شده و پاکسازی قومی شده ساخته می شود.

womens-power.farah-notash.com

www.farah-notash.com

Women’s Power

توضیحی مختصردر مورد مصر:

 پرچم اسرائیل متشکل از دو نوار آبی در بالا و پائین، و بخش سفید با ستاره داود در وسط آن است.

دو نوار آبی، مبین رودهای فرات و نیل هستند و اسرائیل معتقد است زمین های بین دو رود فرات تا نیل را باید تصاحب کند، که شامل بخشی از مصر نیز می شود. این امتناع مصر از قبول فلسطینیان را توصیح می دهد. در بمباران های اخیر نیز اسرائیل بر باز شدن مرزهای مصر و قبول فلسطینیان اصرار داشت. و مصر همچنان مرزهای خود را بسته نگاه داشت. مصرمعتقد است با پذیرش فلسطینیان، راه اسرائیل نیز بر سرزمین های مصر باز خواهد شد.

Comments are closed.