تاسیس سازمان ناتو

فرح نوتاش                جبهۀ جهانی ضد امپریالیست      قدرت زنان            4 آوریل 2024

هفتاد و پنج سال پیش در روز 4 آوریل 1949 آمریکا با 11 کشور دیگر سازمان ناتو را تاسیس کرد. علت تاسیس سازمانی با این وسعت چه بود؟

بعد از تاسیس اولین کشور سوسیالیستی در سال 1917، آمریکا تدارک سرنگونی آن را در شاخه های بسیار مختلف و متنوع شروع کرد. ارتقاء هیتلر چه از نظر کمک های مالی و چه از جهت های دیگر برای حمله به اتحاد جماهیر شوروی بود. دروازه اتحاد جواهیر شوروی را به روی ارتش نازی هیتلر، گروه فاشیست های باندرا  22  ژوئن 1941 در اوکراین گشودند. هیتلر که در عرض مدت کوتاهی تمام اروپا را تصرف کرده بود، در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شکست سختی خورد و ارتش بلشویک ها در 9 ماه مه 1945 پرچم سرخ را بر فراز مجلس برلین بر افراشت.

پیروزی ارتش سرخ بر ارتش هیتلر برای آمریکا بسیار ناگوار بود. از این رو،

در 6 اوت 1945 آمریکا هیروشیما و 3 روز بعد ناکازاکی را بمباران اتمی کرد. تا به اولین کشور سوسیالیستی در جهان بگوید که نیروی برتر است. ارتش سرخ نیز بعد از دو سال به سلاح هسته ای مجهز شد.

ولی آمریکا که هنوز موفق به انهدام اتحاد جماهیر شوروی نشده بود، با هدف نابودی اولین کشور کارگری جهان، سازمان ناتو را در 4 آوریل 1949 تاسیس کرد.

ناتو ظاهرا برای دفاع از کشورهای عضو خود تاسیس شده است. ولی تا کنون دیده نشده کشوری به اعضای آن حمله کرده باشند، ولی همواره این ناتو بوده که به ممالک دیگر در جهت منافع آمریکا تجاوز و حمله کرده است.

امروز 32 کشور عضو ناتو هستند. آمریکا و کانادا، بعلاوه 30 کشور اروپایی.

دبیرکل آن ینیس استولتنبرگ،

اداره مرکزی آن در شهر بروکسل و پایگاه نظامی آن در حومه همان شهر است.

دارای 3.5 میلیون سرباز از 32 کشوراست که همگی برای مقاصد امپریالیستی و ضد کارگری آمریکا و بقیه امپریالیست ها در جهان با بودجه و نیروی انسانی کشورهای اروپا آماده به خدمتند.

در واقع این ارتش بزرگ، یکی از حلقه های استعماری آمریکا به گردن اروپا است!

تازه ترین عضو ناتو کشور سوئد است. و از سال 2022 اعضای ناتو پنهانی در اوکراین علیه روسیه در جنگ هستند.

همانطوریکه فاشیست های اوکراین دروازه اتحاد جماهیر شوروی را به روی لشگر نازی گشودند، از 2022 نیز میزبان ناتو در جنگ با روسیه هستند.

womens-power.farah-notash.com

www.farah-notash.com

Women’s Power

Comments are closed.